dinsdag 19 mei 2009

Samenvatting van de Zes W’s van Ferell

Wie zijn onze huidige en potentiële klanten
In de communicatiebranche zijn de huidige klanten en potentiële klanten, de personen die gebruik maken van een communicatiemiddel. Deze communicatiemiddelen zijn op te delen in veel subgroepen, de vastentelefoon, mobiele telefoon, het internet (email), etc. Waar hier op gefocust wordt zijn de huidige en potentiële klanten die gebruik maken of gaan maken van de mobiele telecommunicatie.

Wat doen onze klanten in onze branche met de producten
De huidige klanten in de telecommunicatie branche, die gebruiken de huidige producten om te communiceren. Dit communiceren heeft tegenwoordig veel verschillende vormen zoals: telefoneren, sms, mms, e-mail, internet, etc. Maar de apparaten voor telecommunicatie ontwikkelen steeds meer waardoor ook de toepassingen van deze “mobiele” telefoon niet alleen maar communicatie is, een voorbeeld hiervan is dat er muziek geluisterd kan worden.

Waar kopen de klanten in onze branche
De telecommunicatie branche kent vele aanbieders, er bestaan meerdere providers die via hun eigen winkel of een externe retailers hun producten verkopen. Naast de providers worden de mobiele telefoons ook los via de producent via de verschillende retailers verkocht.

Wanneer kopen de klanten in onze branche de producten
Er zijn meerdere type aankopen in deze branche. Vervangingsaankoop als hun telefoon kapot is dan wordt er nieuwe aangeschaft. Vernieuwing, als er nieuwe technologieën ontwikkeld zijn en de klant deze specificaties willen hebben. De laatste is als er behoefte is aan telecommunicatie en de klant heeft nog geen mobiele telefoon en wil deze aan gaan schaffen.

Waarom (en hoe) kiezen onze klanten onze producten
De huidige en potentiële klanten doen onderzoek bij de retailers, daarnaast is het internet tegenwoordig een groot medium voor onderzoek. Vergelijkingsites, sites van de producten, etc.

Waarom kopen potentiële klanten de producten niet in de branche
Er zijn meerdere reden voor potentiële klanten om de producten niet te kopen in de telecommunicatie branche. De kosten zijn te hoog om gebruik te maken van de mobiele telefoon, er is geen behoefte aan een mobiele telefoon. De extra specificaties die tegenwoordig allemaal op de telefoon gemaakt worden zijn niet nodig en overbodig voor de potentiële klant. Als laatste komt door onderzoek naar voren dat, door de steeds meer komende specificaties op de mobiele telefoon worden de mobiele telefoons steeds ingewikkelder dat schikt de potentiële klanten af.