dinsdag 19 mei 2009

Samenvatting Bedrijfstakanalyse

De wereldwijde verkoop van mobiele telefoons is in het eerste kwartaal voor het eerst in zes jaar gedaald. De verkoop daalde met 9,4 procent tot 269 miljoen. De verkoop van zogenoemde smartphones, waarmee gebruikers kunnen internetten en video's bekijken, steeg 12,7 procent tot 36,4 miljoen.


Volgens onderzoeksbureau Gartner is het aandeel van deze slimme mobieltjes gestegen van 11 procent tot 13,5 procent.


Voor People Connect zijn de zogenoemde smartphones het belangrijkste omdat deze telefoons de functie hebben om te kunnen internetten en video’s te bekijken.


Om het moment bieden Apple, Nokia, Microsoft, Vodafone, Google en Research In Motion applicaties aan voor de mobiele telefonie.


De verschillende onlinestores bieden de volgende applicaties aan voor sociale netwerken:

  • (App Store) Apple: Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter
  • (Ovi Store) Nokia: -
  • (Windows Mobile) Microsoft: Facebook
  • Vodafone: Hyves
  • Research In Motion: Facebook, Twitter

Na deskresearch blijkt dat de fabrikanten van smartphones of telecomaanbieders een applicatie hebben ontwikkeld voor sociale netwerken.

Online Communicatie
Door de snelle ontwikkeling van de communicatiebranche kan men via bijvoorbeeld social network sites en e-mail is het nu mogelijk geworden om binnen de kortste keren honderdduizenden mensen met een communicatieboodschap te bereiken. Met online communicatie kan men de consument veel beter en sneller kennen. Reclamecampagnes kan men daarom veel specifieker maken, gericht op kleinere doelgroepen of zelfs 1-op-1.

Technologie
Onder invloed van de ontwikkelingen in technologie is het medialandschap sterk aan het veranderen. Een goed voorbeeld van bijvoorbeeld online communicatie is de doorbraak van video via internet en de mogelijkheid om deze eenvoudig op de eigen website te zetten. Deze techniek zorgde ervoor dat 2007 deze zogenoemde ‘viral’ de hypestatus bereikte.