vrijdag 15 mei 2009

Afnemersanalyse

Het doel van de afnemers analyse is erachter komen welke segmentatie en doelgroep er precies horen bij de communicatie branche. Hier is onderzoek na gedaan, hierbij zijn er kansen en bedreigingen naar voren gekomen. Deze worden toegelicht onder het kopje kansen en bedreigingen. In deze blog is een samenvatting te vinden van het onderzoek naar de Afnemersanalyse voor de communicatiebranche en dan gefocust op de mobiele kant van de branche.

Samenvatting beeld totale markt
De mobiele telefonie branche is groot in de wereld. In de welvarende landen heeft bijna iedereen een mobiele telefoon. De mogelijkheden met deze mobiele telefoons wordt steeds groter, daarom gaat het gebruikers aantal omhoog.

In 2007 was de dichtheid van de mobiele telefoon al meer dan 50% van de wereldbevolking. In Europa was dat zelfs meer dan 100%, in 2007 zijn er in Europa 666 miljoen aansluitingen. Dit zijn meer aansluitingen dan inwoners!

Samenvatting marktgroei en ontwikkeling
“Naast de marktomvang is marktgroei een belangrijk criterium voor de aantrekkelijkheid van de markt. Een sterke marktgroei impliceert dat een stijgende afzet kan worden verwacht. Naast de huidige marktgroei is de verwachte marktgroei van belang” (Alsem, 2005, p. 156)

In de afgelopen jaren is gebruik van de mobiele telefoon groter en uitgebreider geworden. De mogelijkheden met de mobiele telefoon blijven groeien. Vroeger had je een mobiele telefoon om te bellen en misschien al een tekstbericht (sms) te versturen. Nu kan je mailen, internet, muziek luisteren, foto’s maken, etc. De mobiele telefoon wordt steeds uitgebreider en hierdoor worden er steeds nieuwe mobiele telefoons verkocht, want alle potentiĆ«le gebruikers willen ook de nieuwste specificaties in hun product hebben.

Door deze trend die in de wereld rond gaat van ontwikkelen en bezitten van de nieuwste technologieƫn zal de mobiele telefonie branche niet eerder uitgegroeid zijn dan dat er gestopt wordt met ontwikkelen van de mobiele telefoon.